Her vil du finne endel nødvendig info om Microsoft Skype for Business og nyttige tips.

Hva sier tidligere kursdeltakere?

 

- "Har aldri deltatt på kurs på internett før, men du verden så enkelt det var"

- "Nesten som å være på et vanlig kurs. Selv om vi var åtte deltakere gikk dette over all forventning!"

- "No non-sense and right to the point"

- "Grunnet byggearbeider på arbeidsplassen med mye støy for tiden, var det ypperlig å ta kurset fra stua hjemme. Eneste negative var at jeg måtte hente kaffen sjøl og ikke fikk den deilige seminarlunsjen som er vanlig".

 

Hva trenger du?

Det er egentlig ingen spesielle krav utover det normale for PC'en eller internettlinjen.

Har du en PC (gjerne bærbar) som er mindre enn to år gammel, som oppdateres jevnlig og en vanlig internettlinje med hastighet på 10 Mb eller mer, vil dette nesten garantert fungere. 

VIKTIG: Det er viktig at PC'en din er oppdatert, med siste versjon av operativsystemet (enten Windows 7, 8.x eller 10 eller Mac OS) og standard sikkerhetsinnstillinger. Det gjelder også selve nettleseren. Sørg for å ha oppdatert til siste versjon av denne. Vi har testet at følgende nettlesere fungerer:

  • Microsoft Internett Explorer (trenger siste versjon av Silverlight)
  • Microsoft Edge
  • Google Chrome
  • Mozilla FireFox
  • Opera
  • Apple Safari

I tillegg trenger du et tilkoplet høyttalersett og en mikrofon, begge av standard kvalitet. Har du et web-kamera også (gjerne med innebygget mikrofon) er det en fordel, men ikke nødvendig.

VIKTIG: Tekniske tips og en test på at alt fungerer

Før du kan delta på kurs, må du vite at alt fungerer med lyd (og evt. bilde). Bruker du Skype for Business til daglig er dette normalt uproblematisk. Uansett så må dette testes på forhånd, senest tre virkedager før kurset - ta kontakt med Tove (mob. 90133720) eller epost: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.). Dette er viktig å gjøre i forkant, slik at vi VET at ting fungerer som det skal. Om ikke dette er gjort på forhånd, risikerer vi at ti andre deltakere må sitte å vente.

Hva skjer etter at du har meldt deg på kurs ?

Senest dagen før kurset vil du få tilsendt en møteinnkallelse via kalenderfunksjonen med en lenke merket "→ Bli med i Skype-møte".

Du bør sjekke at både høyttalere, mikrofon og evt. videokamera er tilkoplet riktig og fungerer som det skal, i god tid før kurset starter. Senest 10 minutter før kurset starter trykker du bare på lenken og følger bare de instruksjonene du får.

 

Om du ikke har Skype for Business, se under Om du har Skype for Business installert, se under
Etter at du har trykket lenken → Bli med i Skype-møte og fulgt instruksjonene, venter du bare i den virtuelle lobbyen til kurset starter. Om du har Skype for Business fra før på din PC, vil denne normalt fungere automatisk (hvis ikke Skype for Business fungerer direkte - se HER!)

 

Kjøreregler under kurset

Det er noen enkle kjøreregler som du må følge, for at alle skal få fullt utbytte under kurset:

  • Ha alltid mikrofonsperren innkoplet under kurset. Ønsker du å spørre om noe - kopler du deg bare inn direkte, stiller spørsmålet og venter på svar. Du kan ha "åpen mikrofon" sålenge det er en dialog rundt spørsmålet ditt, men når forklaring/svar er ferdig, kopler du inn mikrofonsperren igjen. Mikrofonsperren hindrer at alle de andre deltakere hører din tastaturklapring, tromming på bordplaten, kroppslyder etc.
  • Still gjerne også spørsmål i meldingsfeltet slik at alle alle ser spørsmålet, om du føler det er bedre.
  • Det er også mulig å skrive en personlig melding (ingen andre ser dette) direkte til instruktøren (eller andre) om du ønsker dette. Det gjør du ved å klikke på meldings-knappen rett ut for navnet til instruktøren(andre deltakere.
  • Vi tar jevnlige pauser, ca. 10min/time og en 30 minutter lunsjpause ca. midt i programmet. 

 

Vårens tips

På tide å sjekke unntakslistene?

Nytt år er godt i gang, og det er på tide å sjekke UNNTAKENE dere har for åpningstidene deres!

Følgende "unntak" kan være riktig for 2019:

  • Onsdag før påske = 17.april
  • Påskeferie = Torsdag 18. - mandag 22.april
  • Onsdag 1.mai 
  • Fredag 17.mai 
  • Kr.Himmelfartsdag = Torsdag 30.mai
  • 2.pinsedag = Mandag 10.juni
  • Romjulen = onsdag 25. - torsdag 26.desember
  • 1.nyttårsdag 2020 = onsdag

Spesialtastatur for Trio

 

ProtektIT AS i Skien leverer tastatur som er spesiallaget for Trio Agent.

For bestilling- send en mail til trio@protektit.no 

Trio Brukerkonferansen 2018

Trio Brukerkonferansen 17. - 19. september 2018 på Scandic Oslo Airport, Gardermoen.

TRIO brukerkonferanse 2018